Translate

onsdag 1 maj 2013

Pappas Tös...


1 maj 1938 föddes min pappa.
Han föddes av en kvinna som valde att ge bort honom till sin mor och far.
Han växte upp med mormor Anna och morfar Gustav på den skånska landsbyggden.
Han fick aldrig veta vem hans riktiga far var.
Tror han har spenderat mycket tid på att undra vem det kunde vara.
Han fick barn tidigt och kanske inte det bästa valet där med fru nr:1.
Han fick till sist ta hand om hans tre töser själv tills han mötte min mamma.
De gifte sig, jag och min lillebror föddes.

Många har olika uppfattning om våra "föräldrar" och barndom.
Men jag kan bara berätta hur jag har upplevt min barndom.
Jag växte upp med att se två personer som älskade varandra djupt.
Med skratt, glädje och gränslös kärlek.
Om det fanns tråkiga stunder så såg jag det sällan.
Jag tror min far har haft det svårt i sitt Jag under alla år och därför har han
kanske gjort vissa dumma val.
Han sökte nog efter många svar men hittade dem aldrig.
Alla är vi olika och alla beter sig olika.

För 13 sedan gick mina föräldrar ifrån varandra, inte hans val.
Det har varit det jobbigaste i mitt liv. Det spelar ingen roll hur gamla barnen är
när föräldrarna skilds...det gör ont.
Det första åren gick väl ganska bra men sen hände det något med min pappa.

Han stängde ut hela världen och låste in sig i hans värld.
Det tog många år för mig att ta in det och förlåta honom för det.
Tror han känner sig lurad på livet och besviken på många.

Det är 8 år sedan jag pratade med honom sist, jag ser honom lite då och då.
Det sorgliga är att han bor bara en fotbollsplan ifrån mig.
Man tittar till för att se att där finns liv.

Det är hans val och jag tror jag förstår, men har svårt att koppla från känslorna.
Vissa tidpunker är svåra tex. jul, påsk, nyår, midsommar, farsdag och hans födelsedag.

Som idag fyller han 75 !
Känner att tårarna ligger nära, det är bara frågan när de ska falla.

Med detta vill jag säga
Grattis min älskade pappa på Din dag...
jag saknar dig djupt men det kommer du aldrig veta.

"I will dance with you again some day"


Kommer alltid att vara din tös och älska dig ändlöst.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar