Translate

tisdag 15 oktober 2013

Ett dygn i Stockholm...

Vår huvudstad
Vår storstad
Vår vackra stad...

Södermalm, Gamla stan och centrala Stockholm på en förmiddag, puff
Tunnelbanan, något jag känner sitter i ryggraden efter mina år i New York.
Finns alla slags människor vill jag lova.
Skulle kunna glo ihjäl mig på alla, att vi är så olika.
Tankarna gick under tiden jag befann mig i den miljön.

Tänk att ha barn i denna miljö
Tänk och försöka leda barnen rätt här
Tänk att hålla koll på dem i denna stad
Tänk hur orolig man alltid hade varit
Tänk va bra vi har det hemma i vår lilla stad.

Gick förbi en grundskola som låg intryckt mellan höghusen.
Skolgården hade ett högt plåt o glas staket runt om.
Såg märkligt ut med tanken på hur vår skola ligger, nära skog o hav.
Ännu värre tyckte jag det var med dagiset jag såg, som låg i en källare.
Med galler på fönster och ytterdörr.
Så kan det se ut i storstäder.

Tänkte även mycket på mina unga år i New York.
Tänk vilken jäkla tur att inget hände mig
Tänk så utsatt jag var
Tänk hur illa jag hade kunnat råkat ut
Tänk att jag kom på rätt stig i livet ändå
Tänk så lyckligt lottad jag är
Tänk så bra jag fick det
Usch...en rolig tid i NY men oh så farligt.

Tack Stockholm för denna gången
Nu åker jag hem till min älskade man och barn i trygga Ängelholm.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar