Translate

fredag 27 december 2013

Dag 19...

En annorlunda jul.

Julen har kommit till sin ända.
Vet inte vad jag ska säga...
Det var väldigt skönt att hoppa över all hysteri med julklappar i år. Fick mig att tänka att vi bör dra ner på klapparna i framtiden.
Det var en märklig och skön känsla att inte höra/se all jul-tjat från olika media. 
Det var skönt att ha värme och ljushet istället för mörker o kyla.
Det var skönt att inte flaxa runt hit o dit.

Vi var i luften lilljulafton det gick bra
Vi satt i myskläder i soffan julafton bara jag, mannen och Lill-loppan det gick bra 
Juldagen jobbade jag och tvättade upp allt på kvällen det gick bra
Annandagen jobbade jag och firade jul med familjen/släkten på kvällen, det blev sent men det gick bra
Och idag blev det jobb och jag lämnade husets stök från firandet åt mannen vilket också gick bra.

Vilket får mig att tänka...
Varför gör vi julen så svår alltid
Varför jagar vi på så
Varför lägger vi så mycket skuldkänslor på julen
Varför är vi så rädda för att inte fira jul eller att sitta själva
Varför lägger vi så mycket tyngd på just julen
Varför ser vi inte dessa dagar som vilka andra dagar?

I år var det första gången jag har känt vad håller vi på med?!

Jag summerar denna julen,
skön, lättsam, varm, skuldfri, tacksam och som vilken vanlig dag.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar