Translate

tisdag 14 oktober 2014

Färdig Bakat...

För 20 år sen fann jag ett recept på Kärleksmums och bestämde mig för att jag ville börja baka.

Vi blandade ihop en smet tillsammans och hällde kärleksfullt ut smeten på en långpanna.
Vi ställde ugnen på 37 grader och lät kakan stå inne i 9 månader.
Den 14 juli var min kaka färdig och den plockades varsamt ut.
Den var så fin, alldeles perfekt !

Jag lät min Kärleksmums svalna lite och såg på medan med stolta ögon på mitt mästerverk.

Jag började skära upp lagom stora fyrkantiga bitar.
För vart år som avslutades lade jag en bit av kakan i den vackraste kakburken någonsin.
Jag plockade varsamt upp en ny bit vart år och började om med att stryka på chokladglasyren och strösslade på kokosflingor. 

Tålmodigt, försiktigt, noggrant och kärleksfullt höll jag Kärleksmumsen i min hand. 
Jag gjorde allt jag kunde för att det skulle bli så bra och perfekt som möjligt.
Jag försökte forma min kaka så gott jag kunde utan att fördärva den eller göra den till något den inte var. 
Tycker jag lyckades rätt bra. 

Nu är alla bitarna i kakburken och det blev totalt 19 stycken.
Långpannan är tom nu förutom några smulor som ligger kvar.
Smulorna kommer få ligga kvar länge känner jag, kanske skrapar jag ihop dem och förvarar dem i en ny lite burk.

På torsdag tar jag min vackra kakburk med Kärleksmums i och åker till Stockholm med den.
Jätte roligt men samtidigt ledsamt att tvingas lämna kvar den vackra kakburken där.

Jag hoppas att mina Kärleksmums håller sig, hoppas att inget Kakmonster kommer och äter upp allt eller skadar dem på något sätt.

Jag visste att jag var färdig med att baka Kärleksmums men visste inte det skulle vara så svårt att lämna ifrån mig dem.

Men samtidigt ger det mig chansen att fokusera på mitt andra bakverk, nämligen mitt Vaniljhjärta.
Hittills är det 10 st Vaniljhjärtan som ligger färdiga i en annan vacker kakburk och väntar på att bli full.

En vacker dag har jag bakat färdigt helt,
det förstår jag.
Men jag ber till gudarna att jag aldrig tappar bort mina kakor och att vi alltid håller ihop...Bagaren, Kärleksmumsen och Vaniljhjärtat.

Vem trodde att det skulle kännas så här när man var klar ?

 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar