Translate

onsdag 15 april 2015

Sweet buttercup...

och där tog allt en ny vändning 

Smörblomma under hakan?...eller inte

Under mina år jag har levt har jag träffat på många rapsbaggar
Vissa har bara flugit förbi och aldrig landat
Vissa har landat och insett att jag är ingen smörblomma de kunde suga på.
Vissa har landat och suttit fast länge, trodde verklingen att jag var en smörblomma fick mig själv nästan att tro det också.

Vissa återkommer då och då men inser att det inte är lönt att landa på mig längre.
Vissa vet inte ens om att de är rapsbaggar men jag ser dem på långt håll.

Jag har sått två blommor under mina år...
En har växt upp och blivit en ståtlig vacker sommarblomma som har lärt sig se rapsbaggarna och har blivit duktig på det.
Min andra lilla vårblomma har inte kommit så långt och får lida för det när de sätter sig på henne. 
Men till skillnad från mig får hon bort dem mycket snabbare än vad jag fick.

Konstigt nog så kommer rapsbaggarna sällan ensamma och oftast under vissa perioder...just när man minst anar det.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar