Translate

måndag 28 mars 2016

Lusthuset...

Brahehus var jag bara tvungen att besöka på vägen hem, jag har kört förbi så många gånger och aldrig stannat.

Så idag fick jag ta en liten date med mig själv och besöka denna vackra ruin.

Lustslottet Brahehus började uppföras 1637 av greven och riksdrotsen Per Brahe d.y. som fyra år tidigare ärvt Sveriges största grevskap, Visingsborg, av sin farbror Magnus Brahe. 

Slottet bestod av en hög huvudbyggnad med två fyrkantiga hörntorn som via en mur stod i förbindelse med varandra och med huvudbyggnaden. 
Det var placerat långt ut på en nästan 90 meter hög klippkant med en enastående utsikt över Vättern. 

Brahehus var från början tänkt att bli änkesäte åt Brahes hustru, Kristina Katarina, som dock avled 1650 innan bygget ens var färdigt. 
En bidragande orsak till att det tog sådan tid att bygga Brahehus skall ha varit svårigheten att forsla upp all sten uppför berget. 
Efter hans hustrus död kom därför Brahehus att användas till att inkvartera besökande gäster istället. 
Själv skall han dock inte ha bott någon längre tid där.

År 1708 brann Brahehus och sedan dess står endast murarna kvar. 

Fick frågan idag av min kära väninna om det inte var tråkigt och jobbigt att köra så långt?
Jag svarade ~ jag har haft så roligt idag med mig själv. Jag har ätit gott, sjungit högt i bilen, varit på sightseeing och sovit som en prinsessa bredvid min älskade dotter.

60 mil bakom solglasögon och ratten på en sådan sjyst härlig skön BMW.
 


Me Myself & I....


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar